Innehållsförteckning
Artikel 1 – Definitioner
Artikel 2 – Företagarens identitet
Artikel 3 – Tillämpning
Artikel 4 – Erbjudandet
Artikel 5 – Avtalet
Artikel 1 – Definitioner
I dessa villkor avses med:
-
Tilläggsavtal: ett avtal där konsumenten förvärvar produkter, digitalt innehåll och/eller tjänster i samband med ett distansavtal, och dessa levereras av företagaren eller av en tredje part baserat på ett avtal mellan den tredje parten och företagaren.
-
Ångerfrist: den period inom vilken konsumenten kan utöva sin ångerrätt.
-
Konsument: en fysisk person som inte agerar inom ramen för ett yrke eller företag och ingår ett avtal med företagaren.
-
Dag: kalenderdag.
-
Digitalt innehåll: data som produceras och levereras i digital form.
-
Långsiktigt avtal: ett avtal som avser en serie produkter och/eller tjänster, där leverans- och/eller köpförpliktelsen är spridd över tid.
-
Hållbart medium: varje medel som gör det möjligt för konsumenten eller företagaren att lagra information som är riktad till honom personligen på ett sätt som möjliggör framtida konsultation och oförändrad reproduktion av den lagrade informationen, inklusive e-post.
-
Ångerrätt: möjligheten för konsumenten att inom ångerfristen avstå från distansavtalet.
-
Standardformulär: det formulär för ångerrätt som företagaren tillhandahåller konsumenten och som konsumenten kan fylla i när han vill använda sin ångerrätt.
-
Företagare: den fysiska eller juridiska person som erbjuder produkter och/eller (tillgång till) digitalt innehåll och/eller tjänster på distans till konsumenter.
-
Distansavtal: ett avtal där, inom ramen för ett av företagaren organiserat system för distansförsäljning av produkter och/eller tjänster, fram till och med avtalets ingående, endast används en eller flera tekniker för distanskommunikation med konsumenten.
-
Teknik för distanskommunikation: medel som kan användas för att ingå ett avtal på distans, utan att konsumenten och företagaren samtidigt befinner sig i samma rum.
-
Allmänna villkor: dessa allmänna villkor för företagaren.
Artikel 2 – Företagarens identitet
AJ_Online_Business
E-post: info@luneya.se
Organisationsnummer (KvK): 90970055
Momsregistreringsnummer: NL004097585B44
Artikel 3 – Tillämpning
-
Dessa allmänna villkor gäller för varje erbjudande från företagaren och för varje distansavtal och beställning mellan företagaren och konsumenten.
-
Innan distansavtalet ingås, ska texten till dessa allmänna villkor göras tillgänglig för konsumenten. Om detta inte är rimligen möjligt, ska det innan distansavtalet ingås anges att de allmänna villkoren finns tillgängliga hos företagaren och att de på konsumentens begäran kostnadsfritt kommer att skickas så snart som möjligt.
-
Om distansavtalet ingås elektroniskt, kan, i avvikelse från föregående stycke, texten till dessa allmänna villkor göras tillgänglig för konsumenten elektroniskt på ett sådant sätt att den kan lagras av konsumenten på ett enkelt sätt på ett hållbart medium.
-
Om utöver dessa allmänna villkor även särskilda produkt- eller tjänstevillkor gäller, är andra och tredje stycket tillämpliga i motsvarande mån och kan konsumenten vid motstridiga villkor alltid åberopa den tillämpliga bestämmelse som är mest fördelaktig för honom.
-
Om en eller flera bestämmelser i dessa allmänna villkor vid någon tidpunkt är helt eller delvis ogiltiga eller ogiltigförklaras, förblir avtalet och dessa villkor i övrigt i kraft och den aktuella bestämmelsen ska ersättas i samförstånd så att den nya bestämmelsen så mycket som möjligt överensstämmer med den ursprungliga bestämmelsens syfte.
-
Situationer som inte regleras i dessa allmänna villkor ska bedömas i enlighet med dessa allmänna villkor.
-
Oklarheter om tolkningen eller innehållet i en eller flera bestämmelser i våra villkor ska tolkas i enlighet med dessa allmänna villkor.
Artikel 4 – Erbjudandet
…tjänsterna. Tydliga misstag eller uppenbara fel i erbjudandet binder inte företagaren.
Bilder av produkter är en sanningsenlig återgivning av de erbjudna produkterna. Företagaren kan dock inte garantera att de visade färgerna exakt överensstämmer med produktens verkliga färger.
Varje erbjudande innehåller sådan information att det är tydligt för konsumenten vilka rättigheter och skyldigheter som är kopplade till att acceptera erbjudandet. Detta gäller särskilt:
-
priset inklusive skatter;
-
eventuella fraktkostnader;
-
hur avtalet ska ingås och vilka åtgärder som krävs för detta;
-
om det finns rätt till ångerrätt eller inte;
-
sättet för betalning, leverans och fullgörande av avtalet;
-
den period som erbjudandet gäller;
-
om avtalet arkiveras efter ingående och i så fall hur det kan konsulteras av konsumenten;
-
minsta löptid för distansavtalet i händelse av ett långsiktigt avtal.
Artikel 5 – Avtalet
-
Avtalet ingås, med förbehåll för bestämmelserna i punkt 4, i det ögonblick konsumenten accepterar erbjudandet och uppfyller de angivna villkoren.
-
Om konsumenten accepterar erbjudandet elektroniskt, ska företagaren omedelbart bekräfta mottagandet av accepterandet elektroniskt. Så länge mottagandet inte har bekräftats kan konsumenten frånträda avtalet.
-
Om avtalet ingås elektroniskt ska företagaren vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda den elektroniska överföringen av data och säkerställa en säker webbmiljö. Om konsumenten kan betala elektroniskt, kommer företagaren att vidta lämpliga säkerhetsåtgärder.
-
Företagaren har rätt, inom rättsliga ramar, att kontrollera om konsumenten kan uppfylla sina betalningsförpliktelser samt att kontrollera alla relevanta fakta och faktorer för ett ansvarsfullt ingående av distansavtalet. Om företagaren har goda skäl att inte ingå avtalet, har han rätt att motiverat vägra en beställning eller att ställa särskilda villkor för genomförandet.
-
Senast vid leveransen av produkten, tjänsten eller det digitala innehållet, ska företagaren tillhandahålla konsumenten följande information skriftligt eller på ett sätt som konsumenten kan lagra på ett hållbart medium:
-
företagets fysiska adress dit konsumenten kan vända sig med klagomål;
-
villkoren för och sättet att utöva ångerrätten, eller en tydlig upplysning om att ångerrätten är utesluten;
-
information om eventuella garantier och befintlig service efter köpet;
-
priset inklusive alla skatter;
-
eventuella leveranskostnader;
-
betalnings- och leveransmetod;
-
villkor för att säga upp avtalet, om det löper på obestämd tid eller längre än ett år;
-
om konsumenten har ångerrätt, standardformuläret för ångerrätt.
-
-
Vid ett långsiktigt avtal gäller ovanstående punkt endast för den första leveransen.
Artikel 6 – Ångerrätt
Vid leverans av produkter:
Konsumenten har rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar utan att ange någon anledning. Ångerfristen börjar löpa dagen efter att konsumenten, eller en av konsumenten i förväg angiven tredje part, har mottagit produkten.
Mellanhandens garantiperiod är densamma som tillverkarens garantiperiod. Mellanhanden är dock aldrig ansvarig för produktens slutliga lämplighet för enskilt bruk, eller för råd kring användning eller tillämpning av produkten.
Vid garantikrav kommer mellanhanden att välja mellan reparation eller utbyte. Vid utbyte förbinder sig köparen att returnera den utbytta varan.
Garantin gäller inte om:
-
köparen har själv reparerat eller ändrat produkten, eller låtit tredje part göra det;
-
produkten har utsatts för onormala förhållanden eller hanterats vårdslöst eller i strid med instruktioner;
-
felet är helt eller delvis orsakat av myndighetsregler om materialens art eller kvalitet;
-
det rör sig om hygienprodukter (exempelvis underkläder, bikinis, smink, hårstyling- och skönhetsprodukter), som inte kan returneras enligt hygienregler och gällande COVID-19-åtgärder.
Vid beställning av flera produkter i samma order börjar ångerfristen från mottagandet av den sista produkten.
Vid leverans i flera sändningar gäller ångerfristen från mottagandet av den sista delen.
Vid ett avtal om regelbunden leverans gäller ångerfristen från mottagandet av den första produkten.
För tjänster och digitalt innehåll (ej på fysisk bärare):
Ångerrätten gäller i 14 dagar från dagen efter avtalets ingående.
Förlängd ångerfrist:
Om konsumenten inte har informerats om ångerrätten gäller en frist på 12 månader efter den ursprungliga ångerfristen. Får konsumenten informationen inom dessa 12 månader, gäller 14 dagar från mottagandet av informationen.
Under ångerfristen får produkten endast hanteras så som krävs för att kunna bedöma den. Vid ångrat köp ska produkten returneras komplett, i originalskick och i ursprunglig förpackning.
Konsumenten måste meddela sin avsikt att ångra köpet inom 14 dagar och returnera produkten inom ytterligare 14 dagar. Bevis på retur, som exempelvis kvitto, krävs.
Artikel 7 – Kostnader vid ångerrätt
Vid utövande av ångerrätten betalar konsumenten själv returkostnaderna.
Företagaren återbetalar köpesumman inom 14 dagar efter mottagande av ångeranmälan, förutsatt att produkten har returnerats eller bevis på retur har lämnats.
Värdeminskning på grund av oaktsam hantering bekostas av konsumenten – om inte företagaren har underlåtit att informera om ångerrätten.
Artikel 8 – Undantag från ångerrätten
Undantag gäller endast om detta tydligt anges i erbjudandet och innan avtalet ingås.
Gäller bland annat:
-
varor som är tillverkade efter konsumentens specifikation;
-
varor med tydligt personlig karaktär;
-
varor som snabbt kan försämras;
-
varor vars pris beror på finansiella marknader;
-
lösnummer av tidningar och tidskrifter;
-
förseglad programvara eller media, om förseglingen brutits;
-
hygienprodukter vars försegling brutits.
Undantag för tjänster:
-
logi, transport, restaurang eller fritidsaktiviteter på viss dag eller period;
-
om leverans redan påbörjats med uttryckligt samtycke innan ångerfristen gått ut;
-
vadslagning och lotterier.
Artikel 9 – Pris
Priser ändras inte under den angivna giltighetstiden, såvida det inte rör sig om momshöjningar.
Företagaren kan erbjuda produkter vars pris påverkas av finansmarknaden med rörliga priser, vilket ska anges.
Prisökningar inom 3 månader är tillåtna endast enligt lag.
Efter 3 månader är prisökning endast tillåten om detta är avtalat och konsumenten kan då säga upp avtalet.
Alla priser anges inklusive moms. Tryckfel eller misstag förbehålles – företaget är inte skyldig att leverera till felaktigt pris.
Tull- och importkostnader tillkommer och betalas av kunden.
Artikel 10 – Garanti och överensstämmelse
Företagaren ansvarar för att produkterna överensstämmer med avtalet, specifikationer, rimliga kvalitetskrav och lagar.
Eventuell tillverkargaranti påverkar inte konsumentens lagstadgade rättigheter.
Felaktiga eller felaktigt levererade produkter ska rapporteras skriftligt inom 4 veckor. Produkten ska returneras i originalförpackning och nyskick.
Garanti gäller inte om:
-
produkten har ändrats av konsumenten eller tredje part;
-
den har hanterats vårdslöst eller i strid med instruktioner;
-
fel orsakats av lagar eller myndighetsbeslut om material.
Hygienprodukter (t.ex. underkläder, smink, skönhetsprodukter) återtas inte p.g.a. hygien.
Artikel 11 – Leverans och utförande
Företagaren behandlar beställningar med största omsorg.
Leverans sker till den adress konsumenten har uppgett.
Leverans sker inom 30 dagar om inget annat har avtalats. Vid försening får konsumenten meddelande och kan utan kostnad häva köpet.
Alla leveranstider är vägledande och ger ingen rätt till skadestånd vid försening.
Om produkten inte kan levereras, erbjuds en ersättningsprodukt. Vid ersättningsvara gäller ångerrätt och eventuell retur bekostas av företagaren.
Företagaren ansvarar för varan tills den har levererats till konsumenten eller av konsumenten angiven tredje part.
Artikel 12 – Långsiktiga avtal: varaktighet, uppsägning och förlängning
Konsumenten kan säga upp ett löpande avtal med en månads uppsägningstid.
Tidsbegränsade avtal kan sägas upp vid utgången av perioden med högst en månads uppsägningstid.
Förlängning får endast ske enligt följande:
-
dagstidningsprenumerationer får förlängas upp till tre månader;
-
avtal kan förlängas på obestämd tid om konsumenten får säga upp det med en månads uppsägningstid (tre månader vid månadsvis leverans).
Prover eller testprenumerationer avslutas automatiskt efter testperioden.
Om ett avtal varar mer än ett år, kan konsumenten alltid säga upp det efter ett år med högst en månads uppsägningstid.
Artikel 13 – Betalning
Om inget annat anges, ska betalning ske inom 7 arbetsdagar efter ångerfristens början.
Vid tjänsteavtal räknas tiden från det att bekräftelsen mottagits.
Konsumenten ska meddela fel i betalningsinformation omedelbart.
Vid utebliven betalning kan företaget debitera skäliga kostnader.
Tillgängliga betalmetoder: iDeal, Bancontact, Klarna, KBC/CBC, Belfius Direct Net, kreditkort (AMEX, Mastercard, Maestro, Visa).
Artikel 14 – Klagomål
Företaget har en tydlig klagomålspolicy.
Klagomål ska lämnas skriftligt inom rimlig tid, med tydlig beskrivning.
Svar ges inom 14 dagar. Krävs mer tid, informeras konsumenten inom samma tidsram.
Om klagomålet inte kan lösas i samförstånd blir det ett tvistemål.
Artikel 15 – Tvister
Endast nederländsk lag gäller för avtal mellan konsumenten och företagaren.
Artikel 16 – Tillägg och avvikelser
Tillägg eller avvikelser från dessa villkor får inte vara till nackdel för konsumenten och måste dokumenteras skriftligt eller lagras på ett hållbart medium.
Standardformulär för ångerrätt
Fyll endast i detta formulär om du vill ångra avtalet.
— Till:
Företagsnamn
Adress
Postnummer
E-post
Telefonnummer
— Jag/vi () meddelar härmed att jag/vi () frånträder vårt avtal gällande köp av följande vara/tjänst ():
— Beställt den (DD-MM-ÅÅÅÅ):
— Ordernummer:
— Mottaget den (DD-MM-ÅÅÅÅ):
— Namn konsument(er):
— Adress konsument(er):
— IBAN-kontonummer:
— Underskrift (endast vid pappersformulär):
— Datum (DD-MM-ÅÅÅÅ):
() Stryk det som ej gäller.